Pages

Sunday, January 06, 2013

Cerpen :: Kisah kita

Assalamualaikum

Credit to Google
Berat bebanku
Meninggalkanmu
Separuh nafas jiwaku
SirnaBukan salahmu
Apa dayaku
Mungkin benar cinta sejati
Tak berpihak
Pada kita
Kasihku
Sampai disini kisah kita
Jangan tangisi keadaannya
Bukan kerna kita berbeda
Dengarkan
Dengarkan lagu
Lagu ini
Melodi rintihan hati ini
Kisah kita berakhir di Januari
Selamat tinggal kisah sejatiku
  Wo....pergilah
Wo... KasihkuSampai disini kisah kita
Jangan tangisi keadaannya
Bukan kerna kita berbeda
Wo...
Dengarkan lagu
Lagu ini
Melodi rintihan hati ini
Kisah kita berakhir di Januari
Wo...........
Dengarkan lagu
Lagu ini
Melodi rintihan hati ini
Kisah kita berakhir..
Berakhir...
Berakhir...
di Januari...
Berakhir...di Januari...

Berakhir di Januari. Sangat sesuailah lagu ni untuk kita, awak. Saya tak tahu kenapa awak buat macam tu. Saya tertanya salah saya kah yang malam tu. Saya ke yang mulakan semua tu? Awak tahu tak berapa lama saya tunggu awak? Awak tahu tak kenapa saya tak pernah ucap lagi kata-kata tu lepas awak pernah tolak saya?
Tak mengapa. Mungkin betul apa yang awak lakukan. Biarpun bertahun lamanya saya tunggu awak, hakikatnya kita tak pernah ada jodoh pertemuan. Mungkin ya. Kita memang tiada jodoh.
Saya akan cuba melangkah sejauh mana yang mampu. Saya akan cuba untuk tak mencari awak lagi. Saya akan cuba tak mengganggu hidup awak lagi. Ya. Saya terluka tapi awak tak tahu. Tak mengapa. Bukan silap awak. Andai kata awak kembali, saya akan sedaya upaya kata, kita dah lama sudah tapi saya yang tak mampu terima hakikat. Masa tu, saya akan cuba ingatkan awak apa yang telah lakukan. Saya akan kata, betul tindakan awak tu. Awak dah matang dalam membuat keputusan.
Jodoh di tangan Tuhan. Kita berusaha dan DIA menentukan. Indahnya permainan jodoh. Sakitnya tak terperi tapi saya faham. Saya dah banyak kali melaluinya dengan awak. Kita 'bertemu' dan 'berpisah'. Kini mungkin kita benar-benar telah dipisahkan.
Terima kasih sayang atas memori yang telah kita cipta bersama.
Maafkan saya sayang.
Salam.
Yang ikhlas,
Insan yang mengasihimu seikhlas hati.


          Ditekannya butang hantar. Lalu Im menutup akaun 'Facebook'nya. Apa yang dilihatnya sagat merobek jiwa dan hatinya yang berbunga kerana mengharapkan Iz akan memujuknya selepas mereka bergaduh kecil tempoh hari. Dia tidak sangka Iz sanggup melakukan perkara itu. Selama ini Im cuba untuk menjaga hatinya dan dirinya untuk Iz. Namun apakah daya, lelaki lebih berhak melakukan apa saja yang dirasakan benar.

          Helaan nafas yang berat dilepaskan. Tangan memicit kepala yang berdenyut. Im mula rasakan sesuatu yang aneh. Terasa bagai ada sembilu yang menusuk hatinya. Mutiara jernih mulai membasahi pipi mulusnya. Kini perasaan itu tidak tertahan. Dia menangis sepuas hati. Dibiarkan mata yang kian membengkak, hidung yang mulai merah. Semua itu tidak lagi dihiraukan. Apa yang dia tahu, perasaan itu harus dilepaskan. Dia tak peduli apa yang kawan-kawan biliknya akan berkata tentang dirinya. Hatinya retak dan hancur.

          Matanya terancap pada kata-kata cinta yang disalinnya beberapa hari yang lalu di notice board nya,
  
I said my love was forever
For you know it’s true
For I would swim the seven seas just to stand by you
I would die one thousand deaths just lye by your side
So to you I must confide ill love you till the end of time
For I am yours and you are mine.
Source: http://www.lovequotes.com/category/loyalty-love-quotes

Dibiarkan matanya mengalirkan mutiara jernih.




Bersambung....

All the best and Good Luck!

5 comments:

  1. @Mohd Amirul: Kena tunggu ilham datang lagi. Hehe..

    ReplyDelete
  2. alaaaaaa . next please ! intro dah best !

    ReplyDelete
  3. @nadiaya musa: sabar eh.. hehe

    ReplyDelete
  4. hmmm :') y'know what dear?

    i've been through this heart-breaking thing for almost six months.

    nice cerpen. next please :)

    ReplyDelete

Come and visit me again =)
..Arigato gozaimashita..

Bank