Pages

Friday, July 26, 2013

Cerpen :: Kini ku sendiri

Assalamualaikum

Sambungan Kau Hadir Lagi

           Hati Im bagai ditusuk sembilu yang halus taktala melihat lelaki tadi. lelaki yang memegang carta tertinggi dalam hatinya, yang paling dia sayang dan cinta. Itulah lelaki yang tanpanya diri Im tiada atas muka bumi Allah ini. 'Ayah..', rintih Im dalam diam.

           Micheal yang dari tadi asyik memerhatikan kekakuan Im terus menegur menyebabkan Im tersentak. Hampir saja tangan Im mengenai hidung mancung Micheal namun sempat dihalang oleh tangan Micheal yang lebih pantas bertindak. "Sorry", kata Im dengan nada yang perlahan. Micheal menarik Im dalam pelukannya. Dia tahu hati gadis itu sedang bersedih. Im membiarkan Micheal memeluknya di tengah lautan manusia. Air mata mula jatuh setitik demi setitik. Makin lama makin lebat bagai hujan yang turun.

           "Are you alright?", tanya Micheal kepada Im sejurus mereka duduk di meja makan Sushi King. Im hanya balas pertanyaan itu dengan anggukan kepala yang lemah. Micheal bersimpati kepada gadis di hadapannya itu. Ternyata Im menanggung beban yang sedikit berat namun masih tabah menghadapi hari-harinya yang mendatang.

           Beberapa minit berlalu.

 "Nurul Ardini Inani, what's wrong with you? Dari tadi I tengok you diam je. You fikir apa sayang?", Micheal membuka bicara. Suasana sangat sunyi pabila Im diam tanpa kata. Im merenung tajam ke arah Micheal. "Micheal, kenapa you suka panggil I sayang la, dear la... You tahukan I tak biasa macam tu?", luah Im rasa yang terbuku di hati. Micheal cuma memberikan senyuman manis untuk gadis di hadapannya. Ingin diluahkan rasa hatinya, dia tak mampu lagi. Biarkan perasaan itu terpendam dalam diam. Walaupun sakit, biarkan dia saja yang tanggung tanpa pengetahuan Im. "Saja. I suka. Tak apa kan? Ok. Ok. I ask your permission, I nak panggil you dear, sayang, apa apa lah yang I suka, boleh?", pinta Micheal.

          Im serba salah. Baginya, cukuplah panggilan tu untuk Iz walaupun Iz tak pernah mengucapkan kata itu. Ya! Kini baru dia tersedar! Iz tidak pernah mengatakan sayang kepada dirinya. Hatinya sebak tiba-tiba. Tanpa sedar, air mata mula gugur setitik demi setitik. Makin lama, makin deras air mata itu mengalir. Micheal panik. Terus dia memeluk Im erat dalam dakapannya. Bauan yang dipakai Micheal membuatkan Im tenang dan inilah kali pertama dirinya tidak melawan diperlakukan sebegitu. Mungkin hatinya sangat sakit dan itu membuatkan dia penat lagi untuk berharap.

        Selepas Im tenang, Micheal bawa Im membeli belah. Terlahir rasa belas kasihan selepas melihat Im menangis secara tiba-tiba. Dia menyalahkan dirinya kerana pertanyaan itu, Im menangis hingga hilang selera makannya. Micheal cuba sehabis baik untuk menggembirakan kembali hati Im. Diajaknya gadis itu tonton wayang cerita Hobbit. Im pula mengikut saja segala yang diutarakan oleh Micheal bagai lembu dicucuk hidung. Im tidak mahu merosakkan mood Micheal yang ceria. Lalu diukir senyuman manis buat Micheal. 'Oh..tuhan! Jangan! Aku sangat menyayangi gadis ini.', ronta batin Micheal. Im sangat jarang untuk senyum, tetapi pabila senyuman itu menghiasi bibir kecil itu, wajahnya sangat ayu. Itu membuatkan Micheal bertambah sasau dengan perasaannya. Terus Micheal tekad. Dia akan berubah.

      "Mic, I lapar la. Jom kita makan", ajak Im kerana perutnya mula pedih. "Hmm..memang I tengah tunggu you pelawa I pergi makan pun. I pun dah lapar sangat. Sakit dah perut ni", balas Micheal selamba. Timbul rasa bersalah dalam hati Im kerana diikutkan sangat rasa hatinya sampai temannya itu kelaparan. "Sorry..", rendah saja suara Im kedengaran. "Tak apa I maafkan but with terms and conditions.. Ok?", Micheal mengumpan Im. "Ha? T and C apa nya lagi you ni? Alaa.. ", Im mula tarik muka. "I maafkan you kalau you bagi permission I panggil you sayang, darling, dear... bla..bla..", panjang lebar Micheal berucap kerana ingin menceriakan hati Im. Im hanya menggelengkan kepala tanda tidak setuju. "Kalau you tak setuju, kita balik. I tak nak belanja dan I tak nak maafkan you.", Micheal menuju ke arah pintu keluar. Im terpegun dan berdiri statik di tempat asal dia berdiri. Tidak sangka Micheal akan bersikap sebegitu.


******************************************

          Im kaku sebentar. Dia buntu apakah jawapan yang perlu diberikan kepada Micheal tentang permintaan memanggil dirinya sayang. Tidak diduga permintaan sebegitu yang Micheal pinta semata kerana sebuah kemaafan. 'Ish..tak ikhlas betul la apek ni!', terdetik kata itu di dalam hati Im. 'Memang Micheal tu mampu untuk faham erti keikhlasan la pula kan? Sunat pun tidak!', keluh Im lagi. Dia berasa sangat buntu mencari jawapan yang terbaik buat mereka berdua. Ingin dielak dalam masa yang sama tak mahu mengecewakan permintaan Micheal. Akhirnya Im membulatkan tekadnya. Apa pun bakal terjadi, dia akan terima seadanya.

******************************************


        'Cepatlah pujuk aku!!! Arghh!' , hati Micheal bergaduh sendiri. Sebahagian meminta dipujuk, sebahagian lagi inginkan dia berpatah balik kepada Im. Langkah dihentikan. Micheal menghela nafas. Dia mengalah lalu pusing ke belakang untuk datang kembali kepada Im. Pabila Micheal memusingkan badannya, dia terkejut! Ada beruang besar di belakangnya. Micheal terjerit kecil kerana terperanjat! Tiba-tiba dia terdengar suara yang amat dikenalinya ketawa berdekah-dekah. Lalu Micheal membuka set kepala beruang tadi kerana beruang itu rendah sedikit daripadanya. Micheal lihat Im sedang ketawa jahat. "Sampai hati you buat I macam ni kan? Kalau I ada heart attack, baru you tahu!", ucap Micheal dengan nada yang sayu. "Ala..I gurau je. You nak dengar something tak?", pancing Im. "Apa dia?". Im menghela nafas berat dan menghadiahkan seukir senyuman buat Micheal. "I setuju dengan syarat you. You boleh panggil I sayang and so on tapi ada syarat juga daripada I.", Micheal gembira dalam hati. Kalaulah Im tiada di hadapannya, mahu dia melompat-lompat macam katak tu. "Apa syarat you?", ujar Micheal. "You have to be mine! Boleh ke?", Im meluahkan rasa. Micheal terkejut. "Maksud you? Kahwin dengan you ke?". "Yes. If you dare to do so..", jawab Im sambil berlalu pergi.

        Micheal bagaikan bermimpi. Gadis di depannya tadi menyatakan tentang perkahwinan. Micheal tersenyum puas. Dikejarnya Im yang semakin hilang daripada pandangannya. Nurul Ardini Inani, aku akan buktikan aku mampu untuk memilikimu.

Bersambung....

   





All the best and Good Luck!

No comments:

Post a Comment

Come and visit me again =)
..Arigato gozaimashita..

Bank